2024.12.12.-ÉN MEGNYÍLT.
Korniss Péter rádióinterjú:
https://tenger.media/2024/12/16/esztergomi-fotografiai-biennale-pesti-vigado-korniss-ptere-podcast
Hupján Attila fotói:
Haris László Balogh Rudolf-díjas fotóművész, érdemes- és kiváló művész, a Magyar Művészeti Akadémia Elnökségének és a Film- és Fotóművészeti Tagozatának tagja, megnyitóbeszéde:
„KERT/ész
XXIII. Esztergomi Fotográfiai Biennálé kiállítása a Pesti Vigadóban
Megnyitó
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Az Esztergomi Fotográfiai Biennálé 46 éve, 1978 óta létezik. Nagy ünnep számunkra, hogy a Magyar Művészeti Akadémia székházában, a Pesti Vigadóban láthatjuk vendégül a magyar fotográfiai életnek ezt a jeles eseményét.
Idézet következik Balla András Fotográfusok városa, Esztergomi Fotográfiai Biennálé történet című írásából.)
1978. július 21. délutánján az esztergomi várban az ország minden tájáról gyülekeztek a modern művészet iránt érdeklődők. Fotográfusok, képzőművészek, kritikusok szakírók és valami friss művészeti élményre váró nagyközönség várta izgatottan a megnyitót. A felfokozott hangulatért sokat tett a 76 és 78 között Esztergomban bemutatott három tárlat, mely az experimentális és kreatív fotográfiát, a képzőművészeti fotóhasználatot, valamint a neoavantgárd tendenciákat mutatta be a Fiatal Művészek Klubja és a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója, az STB-csoport (Sipeki – Tamási – Balla) valamint az Esztergomi Városi Fotóklub munkáiból. A dilettáns helyi kritikusok újságcikkei által kirobbantott botrányok eredményeképpen a Rondella Galéria zsúfolásig megtelt. Megnyílt az I. Esztergomi Fotóbiennálé. Idézet vége.
A biennálé azóta minden második évben megvalósult. Már az 1980-as, második kiállítás meghírdetésekor kialakult az azóta is változatlan szisztéma: Legyen a biennálénak egy jellemző művészeti témája, mely kijelöli a beküldendő képek bizonyos tulajdonságát, jellegét, stílusát. Legyen egy, a megadott művészeti témában gyakorlott szakemberekből álló zsűri, mely kiválasztja a meghírdetett témának, gondolatnak megfelelő műveket kiállításra, valamint a kiállítandó művek akotóinak megítéli a különböző szervezetek és cégek által felajánlott díjakat. A szervezők szakmai tisztességét és – nem túlzás – bátorságát dícséri, hogy a szocialista kultúrpolitika körülményei között, a záporozó III/III-as jelentések ellenére végig hűek tudtak maradni meghírdetett elveikhez. Az induláskor a szervező fotográfusok kemény magja az STB csoport volt Sipeki Tamás, Tamási Péter és Balla András. 1976-ban ők keresték meg és kérték fel elnöknek Fábián Lászlót, aki ma is az EFB kuratóriumi elnöke. Rajtuk kívül még minden alkalommal önkéntesek hosszú sora segítette a biennálé megvalósulását.
Tanulságos felidézni néhány megvalósult biennálé vezér témáját: a magyar társadalmi valóság problémáit újszerűen vizsgáló ALKOTÁSOK, a fotóművészet kifejezőeszközeinek határait kutató ALKOTÁSOK, experimentális törekvések, meg és átrendezett fénykép, portré és önarckép, színezett fotográfiák, fotogram, síkfilm, saját kezűleg fényérzékenyített anyagon alternatív eljárással készült képek, camera obscura, panoráma, kontakt, elbeszélés narratíva. A modern fotóművészet legfontosabb területeit tárgyaló és bemutató Esztergomi Biennálé csaknem ötven éven keresztül hatalmas szolgálatot tett a minőségét tekintve világszínvonalú, de hiányos állami menedzselése következtében mégsem világhírű magyar fotóművészeknek.
Itt, a Vigadó hatodik emeletén a 2024-es XXIII. Esztergomi Fotográfiai Biennálé teljes anyagát láthatjuk. A címe: KERT/ész.
A szervezők az idén olyan öt évnél nem régebbi művészi indíttatásból készült fotográfiát vártak, ami kertben, kertről készült s valamilyen módon beemeli az értelmezésbe a kert és az ember kapcsolatát, viszonyát. Rávilágít az ember felelősségére, vagy éppen felelőtlenségére, pusztítására. A KERT/ész-ben megjelenik a kertész, az ember, aki a kertet jól, vagy rosszul kezeli, a magyar fotográfus számára viszont megjelenik az egyik világszerte legismertebb magyar fotóművész, André Kertész neve is. Ezért szerepel a kiállításon André Kertész műveire utaló alkotás, hommage is.
A biennálé felkért zsűrije:
Korniss Péter – Kossuth-díjas fotográfus, a zsűri elnöke
Taskovics Dorka – fotográfus, művésztanár
Balla András – kertépítész fotográfus, az EFB alapítója
Szűcs Gábor – Kert- és tájépítész mérnök
Hamarits Zsolt – Balogh Rudolf-díjas fotográfus, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke
A kiállítás rendezője, a biennálé művészeti vezetője Gál András.
A zsűri döntése meghatározta a beérkezett képekből kiállítható, a biennálé kiírásának megfelelő képeket és a díjazottakat.
Máthé András kapta a Magyar Művészeti Akadémia Fődíját. Műve egy fotósorozat megpenészedett növényekről. A penészes Narancs, a Dió, az Alma, a Lilahagyma és a Kelkáposzta a romlás szépségének gyönyörű szimfóniája
Gábor Enikőé Esztergom Megyei Jogú Város Nagydíja. Műve a Pseudostem I.-II. III.-IV. című fotósorozat, mely a tudomány és a művészet közös gyökerét, eredetét, a teremtett világot dícséri. Egy banánfa áltörzsének beszkennelt metszetei a tudománynak és a művészetnek egyaránt fontos értékei.
Illés Barna nyerte az EFB Biennálé Díját. Háromszor három képből álló sorozata három kerti, biológiai evidenciát bizonyít fotográfiai eszközzel: képekkel
További díjazottak: Diósi Máté, Simonyi Zsolt, Nagy Balázs, Bozsó András és Knyaskó Ágnes
A falra került művek mellett több helyen a szerző által írt tájékoztató szöveg olvasható. A szervezők ugyanis felkérték a pályázó művészeket, hogy ha szükségesnek érzik, írjanak az alkotásukat értelmező, kiegészítő magyarázatot. Sokan éltek is ezzel a modern vizuális művészetekben használatos megoldással. A KERT/ész témában rejlő lehetőségeket az Édeni paradicsomkert iránti nosztalgiától az ipari társadalom sivárságáig mind megtalálták a kiállítás alkotói. A fotók között a néző számára kedves pihenő az André Kertészre hivatkozó képek látványa. Kitűnő Kertész hommage-t állít ki Gombos Lajos, Görbe Anita, Méhész Balázs, Mónos Gábor és mások is.
Végezetül engedjenek meg pár személyes mondatot. Magam a Művészeti Akadémia három éves ösztöndíj programjának egyik mentora vagyok a Film-és Fotóművészeti Tagozat részéről. A biennálé díjazottjai között ösztöndíjasunk Gábor Enikő és Diósi Máté. A kiállító művészek között ösztöndíjasunk Haid Attila, Molnár Zoltán és Váradi Viktor. Köszönöm teljesítményüket, büszke vagyok rájuk.
Köszönöm figyelmüket, a kiállítást megnyitom. „